Köp mattor online med gratis frakt & retur
  2-4 vardagar hemleverans   

Frakt och Köpvillkor

Alltid gratis frakt
Allt i vår butik levereras gratis till hela Sverige.

Leveranstid
Leveranstiden är normalt 2-4 vardagar för mattor och 3-7 vardagar för kantsydda mattor. Vid vissa avlägsna orter där lantbrevbäring förekommer kan 1-2 vardagar tillkomma.

Leveranssätt
för mattor mindre än 150 cm
För mattor som är max 150 cm långa då de rullas på det kortaste måttet levererar vi till DHL Servicepoint, som är ett utlämningsställe i närheten av din valda leveransadress. När du får en avisering från DHL om att paketet finns att hämta ut hos ett ombud tar du med dig sändningsnumret och legitimation. I aviseringen framgår det till vilket ombud paketet har levererats. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar. Efter två påminnelser skickas det tillbaka till Ruugs.

Ruugs förbehåller sig rätten att packa större mattor för att levereras till Servicepoint.

Leveranssätt för större mattor
Övriga mattor som finns i Ruugs sortiment levereras inom Sverige så nära transportören kommer fram till kundens port eller grind, uppbärning ingår ej. Uppbärning går ej att köpa till som en tilläggstjänst.

Leveranser skickas med externa transportörer. En dag (eller i vissa fall samma dag) före leverans kontaktar (ringer/smsar) transportören dig för bokning av utkörningstid. Utkörning sker dagtid i olika bestämda tidsintervallar mellan 08.00-17.00 vardagar, beroende på var transportör befinner sig.
Ruugs friskriver sig alla krav gällande ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

Viktigt! I vissa fall där transportör inte kan färdas på det vägunderlag som krävs för att ta sig fram eller har möjlighet att vända med den typ av transportmedel som används, så måste beställare själv ordna vidare transport ifrån det stället vart transportören närmast kan lossa varorna. Känner du dig osäker så vänligen kontakta vår kundtjänst innan beställning för mera information.

Kvittens
Det krävs att en mottagare kvitterar leveransen, om annat avtal skulle förmodan ingås mellan transportör och mottagare så frånskriver Ruugs sig allt ansvar.

Byte av leveransadress
Efter att ditt paket skickats iväg är det svårt att byta leveransadress. Det går mot en kostnad på 200 kr men var istället noga med att ange rätt leveransadress när ordern läggs.

Provbitar
Provbitar tar vi ut 49 kr i hanteringskonstnad (tillgodo vid mattköp). Max 4 provbitar per beställning och de levereras på 1-2 vardagar.

Ångerrätt - Gratis retur
Mattor i färdiga storlekar är det hela 30 dagar öppet köp på och gratis retur. Heltäckningsmattor och avkapade mattor som måttbeställs är det inte öppet köp eller bytesrätt på då de skärs till från större mattrullar. För att returnera en matta kontakta oss så hjälper vi er.

Ersättning
Ruugs ger ingen ersättning för försenade varor.

Betalningsvillkor
Klarna faktura - Betala efter att du fått din matta med faktura. Fakturan skickas till din e-post (kan ibland hamna som "skräppost") samma dag som din vara skickas iväg. Betala inom 14 dagar. Ingen avgift.
Klarna konto - Delbetala med Klarna konto. Ränta tillkommer hos Klarna. Se deras villkor vid köp.
Kortbetalning - Betala med VISA eller MasterCard. Ingen avgift.

Priser och valuta
Alla priser i butiken är inklusive moms och i SEK.

Kapning av mattor
Det är inte öppet köp eller bytesrätt på avkapade (måttbeställda) mattor.
Vid kapning kan måtten på mattan variera upp till 1,5% från beställda mått.

Ej uthämtade paket

Mattor som beställts men som inte är uthämtade eller som returneras till oss för att du som köpare inte varit tillgänglig trots upprepade leveransförsök, kommer att debiteras 295 SEK för de extra kostnader det tillför oss. Vid måttbeställda mattor så debiteras hela ordervärdet. 

Leverans utanför Sverige
Om du behöver mattor skickade till annat land än Sverige kontakta oss så ger vi er svar på vad det kostar.

Reklamation

Vill du reklamera en vara för produktionsfel kontakta Ruugs.se via e-mail så hjälper vi er.

Transportskador

OBS! Alla transportskador ska anmälas till oss inom en vecka efter mottaget paket.

Gör så här vid transportskador:
1. Är paketet skadat vid leverans öppna det direkt och kolla så att allt är intakt anmäl annars direkt till chauffören.
2. Ta bilder på emballaget och på den skadade produkten (spara emballaget).
3. Maila dessa till oss plus övrig information så hjälper vi er.

Produktbilder
Produktbilder kan ha mindre skillnader i färgtoner mot verkligheten.

Provbitar

Vi reserverar oss mot att provbitar kan variera lite i färgnyansen mot mattan då det alltid är små nyansskillnader mellan olika tillverkningsomgångar av mattrullarna.

Personuppgifts och anti-SPAM policy
Vi gör inget utelämnande av personuppgifter till tredje part.
Vi medverkar ej till att skicka sk. SPAM. Som kund till oss kan ni få e-post rörande er order, betalning eller annan kommunikation ni initierat samt information, nyhetsbrev eller erbjudanden kring vår kundrelation.